top of page

Only the
lonely

 
Concert/Performance i.s.m. het Doelen Ensemble
- vrijdag 23 september / 20.00H

EN:

Central to this performance is the world première of “Dark Familiar (After Brahms)”, inspired by the life and work of Brahms, composed by Vanessa Lann (Delfshaven) for two pianos and four pianists (double duo). 

Piano: Doelen Ensemble - Ralph van Raat, Kamelia Miladinova, Heather Pinkham Maarten van Veen

Performance: Altstadt Rotterdam - Délano van den Berg

 

———

 

NL:

Spil van deze voorstelling, geïnspireerd op het leven en werk van Brahms, is de wereldpremière van “Dark Familiar (After Brahms)”, gecomponeerd door Delfshavenaar Vanessa Lann voor twee piano’s en vier pianisten (double duo). 

Piano: Het Doelen Ensemble - Ralph van Raat, Kamelia Miladinova, Heather Pinkham Maarten van Veen

Performance: Altstadt Rotterdam - Délano van den Berg

E

about this piece

EN

 

The composer Johannes Brahms (1833-1897) was a superstar of his time; a jovial, bohemian figure at the centre of Vienna’s fin de siècle high society. But his letters and late compositions tell a different story. Brahms looked back on a chain of failed courtships – thirteen in all – and frustrated attempts to find a life partner. The late solo works for piano are exuberant as they are melancholic and shed light on his deep-rooted tristesse: “lullabies for my sorrows” as Brahms described them. This dark corner of Brahms’ life inspired Wallace Steven’s poem “Anglais mort à Florence” and for composer Vanessa Lann the combination of this text and Brahms late pieces sparked the idea of a substantial work for two piano duos on two pianos. In this 35’ minute fantasy, Lann quotes and comments on original Brahms compositions, exploring the world of “quatres mains” piano technique to its limit. Délano van den Berg adds another dimension to the fantasy: using historical and new texts, they take both musicians and audience on a deep dive to the greater issues: Brahms the man, music, and the fragility of our own emotional lives.

 

NL

De componist Johannes Brahms (1833-1897) was niet alleen dé Europees superster

van zijn tijd maar ook een uitbundig levensgenieter en graag geziene gast in de

bruisende high society van fin de siècle Wenen. Zijn brieven en latere composities

schetsen echter een ander beeld. De oudere Brahms mocht terugkijken op een

keten van mislukte relaties en liefdesverklaringen (minstens dertien volgens Brahms

biografen): zijn zoektocht naar een levenspartner mocht niet baten. Zijn reeks late

stukken voor solopiano – even exuberant als melancholisch - zijn volgens menigeen

vaak getuige van zijn tristesse: "wiegliedjes voor mijn verdriet" aldus Brahms zelf.

Juist deze duister kant van zijn leven was de inspiratie voor het gedicht "l'Anglais

mort à Florence" van Wallace Stevens. De combinatie van deze tekst en de late

Brahms piano stukken bracht componist Vanessa Lann aan het idee om een

substantiële werk voor vier pianisten achter twee piano's te schrijven. "Dark Familiar

(After Brahms)" is een 35 minuten tellende fantasia die de noten van Brahms telkens citeert

en becommentarieert in het kader van haar eigen compositie. Zodoende verkent ze

alle denkbare mogelijkheden van de "quatre mains" vorm. Met gebruik van

historisch- en andere teksten voegt acteur Délano van den Berg een dimensie

hieraan toe. Hij trakteert zowel musici en publiek vanuit een grondig onderzoek, op de grote issues achter dit stuk: de man Brahms, de muziek en de fragiliteit van onze eigen

emotionele levens.

bottom of page