top of page
Delirium

absurde komedie over het einde van europa

​

Delirium is een actuele bewerking van het toneelstuk ‘Het Contract’ (1986), geschreven door Sławomir Mrożek. Met een onverbiddelijke logica belicht hij de absurde en hypocriete kanten van de maatschappij. Mrożek was een van de bekendste Poolse absurde toneelschrijvers.

​

Met gelijknamig pop-up biercafé!

​

met pop up delirium biercafé

delirium-elephant-2-275x255_edited_edite

Speciaal voor deze voorstelling toveren we onze theaterfoyer om tot een Delirium Pop-Up bar, met heerlijke Belgische speciaalbieren van de gelijknamige bierbrouwerij en onze famous flammkuchen.

 

 Open vanaf 19.00 uur op alle voorstellingsavonden.

8D82EE19-29B3-40F9-A150-F5EA417A35D9.jpeg

Synopsis

Europa aan de rand van een zenuwinzinking; een bangerik in een hotel; een olifant vol gas; een Rolls Royce en een moordcontract. Twee acteurs in een hilarische poging een eind te maken aan deze ontiegelijke verwarring.

​

Joop is dood. Hij is vanmorgen gestorven. Na dit bericht stort de wereld van Magnus (Délano van den Berg) in elkaar. Hij leeft al jaren opgesloten in een ouderwets hotel, omdat hij de veranderende buitenwereld niet meer kan verteren. Joop was naast de nachtportier ook zijn beste vriend en is ineens vervangen door een vreemde nieuweling (Jordy Vogelzang). De veilige bubbel van Magnus is doorprikt, nu moet hij eraan geloven. Wat volgt is zijn eindspel. Hij sluit een contract af met de nieuweling: jij gaat mij deze nacht ombrengen.

ALTERNATIEF FOTO DELIRIUM INDIEN ANDERE GEEN GOEDE RESOLUTIE.jpeg
B9999806-6914-4B86-B995-82C24F761CAF.jpeg

AchtergrondEn
/ in de pers

"Een opgeblazen spotprent van veranderend Europa." - de Theaterkrant Delirium is een bewerking van Het contract van Slawomir Mrozek, oorspronkelijk geschreven in 1986 over een Europa voor de val van het communisme. In deze hedendaagse bewerking, gemaakt door Jordy Vogelzang, is de Russische dreiging en het veranderende Europa opnieuw relevant geworden. In Delirium ontmoet de nieuwe nachtportier van een vervallen hotel ergens in Europa (gespeeld door Vogelzang) een vaste bewoner, Magnus (Délano van den Berg). Magnus verschuilt zich in het hotel voor de veranderende buitenwereld, met als enige vriend de vorige nachtportier. Wanneer de nieuwe portier hem vertelt dat zijn voorganger dood is, ziet Magnus geen reden meer om zelf nog te blijven leven. Hij biedt de nachtportier een grote som geld om hem diezelfde nacht nog te laten vermoorden. Delirium voelt als een ouderwetse spotprent. Van den Berg is de bange Europeaan, die in de dreiging van Rusland vooral een angst voelt voor verandering van de wereld die hij kent, ook al bestaat die wereld eigenlijk al niet meer. Hij fluit meewarig Yesterday van The Beatles. Het personage van Vogelzang blijkt een Russische deserteur, die betrouwbaar lijkt, maar toch zijn trouw aan Poetin zweert en dealtjes sluit met het Midden-Oosten. Beiden spelen karikaturaal, en vervallen vaak in dadaïstische geluiden en herhalingen. Bovendien zijn alle attributen van opblaasbaar materiaal. Zo zetten ze hoog in op vervreemding: we kijken niet naar echte mensen, maar naar een opgeblazen uitvergroting van de wereld. Een enorm luchtkussen dat de intieme zaal van Altstadt bijna uit z’n voegen doet barsten en tijdens het opblazen angstvallig dicht bij de eerste rij komt, zorgt voor een prachtig toneelbeeld. De vertaalslag van 1986 naar 2023 voelt wat kort door de bocht. De parallel van een veranderend Europa en een dreiging vanuit Rusland is absoluut een interessant uitgangspunt, maar het blijft wat aan de oppervlakte. Wat zijn precies de veranderingen anno 2023 waar Magnus zo bang voor is? Natuurlijk zijn die wel in te vullen, maar door het niet expliciet te maken, is het niet duidelijk welke maatschappelijke standpunten zijn personage precies representeren. Dit wordt nog minder helder wanneer de acteurs uit hun rol stappen en besluiten de rollen letterlijk om te draaien (om dat vervolgens toch niet te doen). Het acteerwerk van Vogelzang en Van den Berg houdt het publiek tussen al het absurdisme door toch goed bij de les. Wat beide performers feilloos kunnen, is scherp inspelen op reacties uit de zaal. Vogelzang doet dit veelvuldig tijdens een sterke en hilarische openingsmonoloog. Met zichtbare pret reageert hij gevat op lachjes, kuchjes en laatkomers. Ook Van den Berg improviseert ad rem en met veel plezier. Wanneer er in zijn eerste scène tijdens een spraakwatervalmonoloog iemand in het publiek met een klap iets laat vallen, gooit hij in één ademteug ‘Legt u het daar maar neer’ tussen zijn tekst. Afgezien van een twinkeling in de ogen van beide acteurs, gaat hij razendsnel door alsof er niets gebeurd is. Het zorgt voor een prettige connectie met het publiek vanaf de allereerste scène, in een voorstelling die door het hoge absurdistische gehalte anders moeilijk zou zijn om in te stappen.

credits

Tekst: Slawomir Mrozek

Vertaling: Jolanta Polomski

Bewerking: Jordy Vogelzang

Spel: Délano van den Berg & Jordy Vogelzang

Regie: Marijke de Kerf & Philippe Lemaire

Scenografie: Philippe Lemaire

ALTERNATIEF FOTO DELIRIUM INDIEN ANDERE GEEN GOEDE RESOLUTIE.jpeg

Speellijst

Maart 2024 werd (voorlopig) de laatste keer de voorstelling ‘Delirium’ gespeeld. 

​

We verwachten dat deze in seizoen 24/25 opnieuw te zien zal zijn! 

bottom of page